Tuesday 3 January 2012

Kes Luis Suarez,Menurut Pengamatan/Pendapat/Komen Aku.......

"Lu kalau dah Perancis,Perancis jela.toksahlah nak gebang cakap Sepanyol belah-belah Latin dengan gua


"-Suarez

Seperti yang kita sedia maklum,Luis Suarez akan dikenakan tindakan tatatertib gara-gara dituduh mengeluarkan kata-kata yang berbaur perkauman.Aku malas nak taip panjang-panjang sebab korang pon dah tahu kan cerita sebenar dia macam mana.Ok,pada pendapat aku setiap bahasa/loghat/slang mempunyai maksudnya yang tersendiri walaupun ayat dia sama.Sebagai contohlah,kokak dalam bahasa Perak membawa maksud gigit.Tapi di Johor,kokak membawa maksud buruk.Tak paham?Okay,aku bagi contoh lain.Kat Malaysia perkataan gampang memang tak sopan/tak elok/tak sesuai untuk didengar/ditutur/dibahasakan kerana ianya agak kurang sopan.Tapi di Indonesia,ayat gampang membawa maksud senang/mudah/enteng. 


So,siapa yang bangang lagi perasan lebih dalam isu ni?Atau siapa yang bangang pergi ponteng kelas bahasa dulu?Sama-samalah kita bangangkan/banakan/gampangkan kepada yang bangang/bana/gampang lagi cibai/bahlul/bodoh.Sekian.


P/S:Ada bunyi/berbaur/penjelmaan racist/racism/perkauman tak kat/di situ?

No comments:

Post a Comment