Monday 26 March 2012

Harith Iskandar?Lawak Ke Der?

Kepada sesiapa yang sudah menonton rancangan “Lawak Ke Der?”, tahniahlah aku ucapkan. Kepada yang sanggup turun Istana Budaya tu, tahniah juga aku ucapkan. Kepada yang reti download dekat website torrentjiwang tu, pun tak terlepas dari ucapan tahniah aku. Baiklah, rancangan “Lawak Ke Der?” ini merupakan rancangan lawak yang menghimpunkan barisan pelawak otai tempatan. Antaranya, itu aku tak payah nak sebutkanlah sebab kita memang hafal benda-benda macam ni.

ini dia bannernya


Kalau nak ikutkan, aku rasa macam nak KIV dulu tengok cerita ni. Bukannya apa, takut lawak hambar je. Tapi nak buat macam manalahkan, aku terpaksa tengok jugalah sebab dah bosan sangat terperap kat dalam bilik ni. Nak tak nak,tengok jugalah. Untuk ulasan cerita ni, menurut citarasa aku ianya masih lagi kelakar walaupun kelakarnya agak slapstik atau dalam bahasa mudahnya, lawak bodoh. Aku sebenarnya tiada masalah sangat dengan lawak slapstik ni asalkan boleh happykan aku. Takat buat geli-geli tu bolehlah. Dalam cerita ni, pelawak pilihan aku semestinya Harith Iskandar. Afdlin Shauki tu dah jatuh no.2 sebab dah mengikut arus ‘budak-budak’ yang lain-lain tu. Aku tak kisah korang suka Jozan ke, Nabil ke, Russell Peter ke, itu lantak korang leww. Aku tak halang pun apa yang korang minat.Namun,apa yang menarik perhatian aku, ada satu perkataan yang menyentap feel aku ketika syok menonton ‘lappy’ di hadapan aku. Suaranya berbunyi begini……..

Apalah Harith Iskandar ni. Tak kelakar langsung. Yang kau still tergelak lagi tu kenapa? Bukannya lawak pun mamat botak ni. Speaking je lebih”- setelah ditranslasikan dari bahasa something ke bahasa luar


Lebih kurang macam itulah suara dia. Dengan tak pasal-pasal, aku pun terus dapat idea menulis. Selamatlah kau cakap macam tu. Kalau tak tunggu Johor FC masuk suku akhir (bukannya champion ya.kalau champion tu entah macam mana agaknya) Piala Malaysia baru aku up kan entri seketul. Alah, itupun si Pert nanti bising. Lu ni asyik post bolalah. Lu memang tak power sains sosiallah. Lu tak khatam lagi buku ‘The Other Malaysia’lah. Itulah. Inilah. Alah rileklah Pert, blog view gua ni baru cecah seribu lebih. Cilaka,siapa je nak baca blog gua ni kalau bukan lu yang majukan. Jasa lu tetap gua kenang Pert. Mmmmuaahh sekali.


Ok baiklah, berbalik cerita yang tadi tu ianya seolah-olah meragut hak kebebasan aku. Mempersoalkan apa yang aku minat. Tapi it’s okay, aku tak kisah sangat pun. Aku pun tak pernah tutup suiz ‘lappy’ kau tu time kau asyik dengar ceramah ‘ustaz youtube’ tu. Aku tak persoalkan pun. Sama sekali tidak. Tapi kenapa kau persoalkan apa yang aku buat? Suka hati akulah nak layan lawak Harith Iskandar tu. Pada aku, lawak Harith Iskandarlah yang menghadamkan kepala hotak kita semua. Lawak dia semua ada mesej. Bukannya asyik sebut “Las peiperr” je semata-mata nak kasi orang gelak.

"bukan ikan yu tapi ikan yu!"


Bermula dengan lawak antara Singapore-Malaysia, diikuti pula dengan lawak perbezaan zaman dulu dengan zaman sekarang, dan yang akhir sekali kisah pembunuhan CSI Miami dan CSI Malaysia. Memang banyak mesej padu yang dia bagi dekat kita semua. Lawak antara Singapore-Malaysia tu takkan korang tak paham apa yang dia bebelkan tu? Dari sini kita dah nampak yang Negara jiran kita ni lagi hebat rules dan law dia. Lagi berdisiplin rakyatnya. Even nak melintas jalan pun ikut lintasan zebra, ikut traffic light walaupun jalan masa tu kosong tiada kenderaan. Tak macam kita yang lintas jalan sesuka hati. Kemudian, diselitkan pula dengan kisah tak bersyukurnya kita dalam lawak zaman dulu dan zaman sekarang. Orang zaman dulu nak tengok TV cuma ada dua siaran sahaja. Zaman sekarang berlambak siaran dengan antenna parabolanya sekali. Ya, memanglah dia cerita pasal TV tu semua tapi cubalah fikir sikit apa perkara pokok yang dia cakapkan tu. Lagi satu mesej yang dia bagi, mesin ni membuatkan kita lagi rajin atau lagi malas? Fikirlah sikit. And lastly yang lawak CSI Miami dan CSI Malaysia tu, takkanlah kau tak nampak ‘karenah birokrasi’ dalam Negara kita? Dah terang-terang dia buat comparison antara mutu kerja kita dan orang luar Negara. Itupun kau tak boleh nampak? Takkanlah layan video ‘ustaz youtube’ terus jadi slow semacam kot? Setahu aku kalau kita dengar atau hadiri majlis agama, Allah Taala terangkan hati kita. Dan kalau tak dengar lebih 3 hari, Allah Taala akan gelapkan hati kita. (kalau salah,tolong betulkan aku.)Tapi itulah kau, sibuk nak jadi ‘mufti segera’ sampai kepala hotak kau tu bebal semacam. Sikit-sikit haram. Yang halal pun aku tak sure yang mana satu. Nak berdakwah pun cubalah dengan penuh hikmah. Barulah orang dekat. Ini tidak, kau jela yang betul.


Ah,dah jauh menyimpang pula aku sebab si ahli Mursyid sorang ni. Kesimpulannya, jangan sekat apa yang kawan kita tu suka. Contohnya si Pert ni suka makan tuna tuna. Takkan si Ayob nak bagi Pert makan sup bunjut pulak. Kan kesian si Pert ni nanti. Masing-masing ada citarasa tersendiri. Yang keduanya, kau kalau nak nasihatkan orang pun, nasihatlah dengan penuh hikmah. Aku tak kisah kau nak nasihat aku segala macam benda baik dari segi agama, masyarakat, budaya, adat, mahupun sosioekonomi tetapi cubalah nasihat orang lain tu elok-elok sikit. barulah orang lain dekat. Kalau dah tak reti nak nasihat orang elok-elok, meh sini aku tunjukkan buku sirah Rasulullah yang tebal dia lebih kurang 500 muka surat. Kau kaji sendiri macam mana sekarang kau boleh duduk kat dalam masjid dan bukannya dekat kuil. Yang ketiganya, benda yang najis pun kalau dah orang minat orang tetap akan minat juga. Contohnyalah, aku buat filem berbekalkan awek yang cun jelita diapit pula dengan mamat yang tampan lagi bertencho. Orang akan still minat filem macam aku buat ni berbanding si Pert yang mengarahkan filem berinformasi tinggi macam filem ‘Apa khabar Orang Kampung Parit Raja’. Itu pilihan masyarakat,aku tak halang pun. Tapi kau fikirlah sendiri kualitinya. Itu pasal pelakon macam kau takat lakon dalam negara je. Filem yang tipikal pulak tu. Cuba kau tengok Harith Iskandar, berlakon dalam Anna And The King. Tak kisahlah extra ke hapa janji kau ada ke derr? Lu pikirlah sendiri. Assalamualaikum!(applause kuat-kuat)







yang Vanilla Coklat ni dimaafkan sebab...err...

5 comments:

  1. mesti lu fan vanilla coklat ni

    ReplyDelete
  2. Aku tak tengok lagi Lawak ke Der? ni. So aku tak boleh la nak komen pasal content lawak harith Iskandar

    Tapi Harith Iskandar memang seorang pelawak yang power. Maybe orang tak paham lawak dia sebab lawak dia ni jenis lawak yang buat orang berfikir. Bukan lawak spontan nak bagi orang gelak macam tu je. Lawak dia lawak berisi. dan kawan-kawan aku yang dah tengok Lawak Ke Der? ni ramai yang puji harith Iskandar

    ReplyDelete
  3. Oh ya...
    Aku bukan fan Ustaz Youtube juga.

    ReplyDelete
  4. amirul: hanya rakyat yang tipikal je tak minat lawak harith.dan hanya rakyat tipikal je hanya rujuk ustaz tu.

    wadi : takat modal

    ReplyDelete
  5. seyez gua mmng suka entry yang ni . .
    ustazyoutube . . saper tuh (sambil garu pale)kah3x . .
    mmng pergh!!

    ReplyDelete