Sunday 11 March 2012

Temu Bual Tak Eksklusif Bersama Penyampai Sukan RTM


Perlawanan pusingan kedua Piala FA diantara Johor FC vs Selangor ni memang banyak bagi kenangan pada aku. Dapat salam dengan Irfan Bakti, Asrarudin Putra, Razman Roslan, Haji Hasbullah Awang semua tu merupakan satu kebiasaan bagi aku sebagai penulis amatur. Namun,apa yang best bagi aku, aku dapat lepak berbual dengan pengacara/pengulas sukan RTM,___. Peluang macam ini memang payah nak dilepaskan sebab aku sendiri nak dengar apa je berita yang baik mahupun yang buruk daripada mulut dia sendiri,sepertimana yang kita tahu mereka ini sudah biasa bergesel bahu dengan orang-orang kenamaan dalam bidang sukan.
gambar curik. Belakang tu abah saya ya.


Okay,ketika aku beramah mesra dengan pengacara RTM ni,perlawanan Johor FC-Selangor baru masuk minit yang ke 10,1st half extra time. Berikut merupakan apa yang kami bualkan.Aku hanya letakkan nama sebagai Abang RTM jela sebab aku tak tahu sangat nama pengulas sukan ni. Anyway, dialog ni unsensored tahu!

Aku                        : Bang,amacam game?Ok?

Abang RTM              : (Ketawa tak ikhlas sambil geleng-geleng kepala).Selangor main teruk malam ni.Ini kalau Johor FC main 11 orang,rasanya dah kena dah Selangor.

Aku                        : Hahaha.gol pertama si Fauzi Shaari cantikkan?

Abang RTM              : Yup(angguk kepala tanda ikhlas). Tapi yang second goal tu agak kontroversi sikitlah. Patutnya foul buat macam tu. Tapi nak buat macam mana, keputusan ref dah muktamad kan? Lagipun saya tak berapa nampak situasinya tu macam mana.


Aku tak sempat tanya apa-apa,dia terus mengulas lagi perlawanan tersebut.Macam ini………..

Abang RTM              : Masing-masing dah letih dah ni. More better lah si Henrique ni(sambil jarinya menunjuk ke arah penyerang Johor FC itu) turun bawah terus. Takdenya nak attack-attack lagi. Defend sampai ke penalty je lah. Lagipun tim korang main 10 orang je kan.

Aku                        : Betul jugak tu bang. Bang, ni nak tanya sikit ni. Macam mana dengan kes penggabungan Johor FA dan Johor FC ni? Jadi ke tak sebenarnya?

Abang RTM              : Yang Johor A dan Johor B tu ke?Tak tahulah nak cakap. Kemungkinan jadi kot.

Aku                        : Habis tiada siapa ke nak tentang idea ni?Bagi memorandum ke apa.

Abang RTM              : Okay, aku nak tanya. Siapa je yang boleh lawan cakap _____________ ( selaku Presiden). Siapa je yang boleh bangkang cakap _____________? Kita semua langsung tak boleh buat apa-apa. Okay dalam kes kelab korang ni, ada tak yang nak bangkang idea penggabungan ni time dia buat pengumuman tu haritu. Takde kan? Yang ada tu cuma seketul dua jela. Cuma suara-suara halus. Pada abang, kalau kita nak tengok tim Johor(FA) ni power dan compete dalam saingan domestik,pergilah beli player yang bagus-bagus. Bukannya dengan idea macam ni.Abang tak boleh nak cerita lebih benda ni. Korang sendiri pun tahulah kan? Kekebalan orang-orang politik dan istana tu macam mana.

Aku                        : Itulah bang. Lagi satu dalam undian Piala FA ni sendiri, kita dapat lihat seakan-akan nak mempertemukan Selangor dan Kelantan di final. Adakah ianya kerana Tan Sri Anuar Musa dan Hamidin yang mempunyai kepentingan di FAM?

Abang RTM              : Hahahaha. Itu aku tak berani nak cakaplah. Emm,ala,kau tengok sendirilah  referee ni macam mana, dia agak berat sebelah sikit sama tim Selangor.Abang dah lama dah tahu referee ni. Kau sendiri pun nampakkan tadi macam mana.

Aku                        : Ohh,ok-ok. Amacam,tadi Chong Wei menang tak?

Abang RTM              : Menang. Straight set. Macam biasalah jumpa Lin Dan di final.

Aku                        : Lain-lain venue dah habis game ke? Siapa je layak ke suku akhir?

Abang RTM              : Tak sure sangatlah. Yang tahu tadi Terengganu  menang lawan Perak 1-0. Em,bila bercerita pasal tim Perak ni problem dia pada striker dia lah.
Aku                        : (Aku mencelah).Siapa? Popovic ke?

Abang RTM              : Yup. Pada aku semua position skuad Perak ni dah okay. Cuma Popovic jela problem sikit.

Aku                        : Ooohh.Ni nak tanya lagi ni bang. Abang rapat tak dengan Rial Hashim. Tak silap saya dulu dia orang RTM macam abangkan?

Abang RTM              : Kenal macam tu jela. Kira member jugalah. Kadang-kadang kami (pihak RTM) ada invited dia sebagai tetamu undangan dalam slot-slot program kami. Kenapa tanya pasal dia?

Aku                        : Tak,saya cuma tanya je. Saya tengok dia tu rebel semacam. Tak kiralah dalam blog ataupun di TV. Saya harap abang dalam RTM pun boleh jadi macam dia jugak.hahaha
 
Abang RTM              : Hahahaha. Susah nak jadi macam tu. Oklah dik, abang nak masuk dalam bilik penyiaran dulu ya. Ok,salam selamat.

Aku                        : Hahaha.Ok, terima kasih bang.

Begitulah diantara dialog kami di Stadium J-Corp, Pasir Gudang. Aku hairan kenapa orang sebelah brader RTM ni langsung tak kenal dia. Tak ambik peluang langsunglah korang ni. Tahulah game time tu tengah genting. Janganlah pulun sangat. Lantak korang le.Errm,dan pada aku, kedatangan pihak RTM datang ke stadium kami ni telah memberi banyak advantage kepada aku. Akhirnya dapat tahu juga kebenaran yang sebenar daripada mulut pengulas sukan stesen televisyen ‘Kerajaan’ mengenai scene bola sepak Malaysia. Aku harap next time Astro datang buat live dan mintak-mintak boleh lepak dengan Rizal Hashim pulak. Lagi best rasanya kalau dia leaks kan benda-benda ni. Sekian sajalah temuramah yang tak rasmi ni. Kalau anda semua rasa tak percaya apa yang aku bebelkan sejak dari tadi, ya terpulanglah pada anda semua.Tipu masuk neraka. Yang sebenarnya aku sebenarnya tak tahulah nama dia apa,tapi kalau anda semua nak detect siapa dia, dialah yang selalu bagi liputan selepas perlawanan. Alah, yang interview pemain lepas game tu. Hah, itulah dia orangnya. Sekian sahajalah dari aku, Assalamualaikum!

2 comments: