Saturday 10 March 2012

Against Modern Football,Menurut Pendapat Akulahkan.....


Aku sebenarnya tertarik dengan satu slogan Ultras Malaya yang berbunyi “Against Modern Football”. Okay, kita tolak sekejap kisah si Ultras yang dibanakan oleh abang-abang Sokernet. Ataupun kita tolak kes “siapa yang paling patriotik sekali” yang satu ketika dahulu berlegar-legar di ruangan kicauan Twitter mahupun di halaman blink-blink blog tempatan. Ya,kita lupakan sekejap isu itu. Kita tumpukan isu yang wahid ini.

Pada akulah, Against Modern Football ni sebenarnya nak menentang sipat tamak haloba sang Kapitalis yang menggondol segala macam perkakas di dalam dunia ni. Kita lihat sahaja bagaimana sang Kapitalis ini lakukan kepada Sepanyol dan juga Scotland. Ya,kita lihat dalam konteks hak penyiaran. Seperti yang kita ketahui, any team yang nak lawan tim Real Madrid mahupun Barcelona akan mendapat pulangan yang lumayan hanya kerana ‘hak penyiaran’. Ok, bagaimana pula dengan kelab-kelab yang sederhana dan Nauzubillah prestasinya? Adakah mereka menerima nasib yang sama jika mereka tidak menentang kedua-dua tim dari El Classico ini? Jawapannya adalah mereka tetap dapat hasilnya akan tetapi hanya sekadar lepas duit gandum sahajalah ya. Pulangan yang agak sedikit. Daripada aspek ini, kita sudah boleh melihat betapa tak seimbangnya sistem kapitalis ini. Yang Real Madrid terus bergosip dengan tenchonya rambut Cristiano manakala yang Espanyol terus berover-time hanya kerana nak mengekalkan Carlos Kemeni. That’s whylah dulu si Valencia yang power-power macam itu pun boleh jual key player mereka semudah keeper Malaysia dibolosi gol.Mereka membuat sedemikian kerana masalah hutang-piutang yang tinggi. Begitu juga dengan Scotland. Perlawanan tim dari Glasgow Celtic dan Glasgow Rangers sahaja yang menjadi lubuk dan tumpuan bagi warga Scotland. Perlawanan kelab yang lelain tu entah nak campak mana aku pun tak pasti. Daripada insiden ini, kita akan terus menyaksikan pergaduhan perbezaan mazhab Kristian di antara fan Celtic-Rangers ini sampailah sistem Khalifah muncul. Agaknyalah. Aku ni bukannya Ustaz Azhar Idrus pun.

Bagaimana pula dengan England?Takkan negara Home of Football ni tiada yang dikapitaliskannya? 

Jawapannya simple. Kenapa Liga England sekarang ni tak dipanggil EPL?Kenapa ianya dipanggil BPL (Barclays Premier League)? Nahh,kan dah nampak dah kat situ bagaimana syarikat Barclays ni buat bisnes. Menggunakan produk yang popular untuk terus mengejar keuntungan yang maksima. Bukan takat Liga England sahaja yang ditukar namanya.Piala Liga Inggeris(yang kita panggil Carling Cup tu) pun menerima nasib yang sama. Cuma Piala FA sahaja yang dikekalkan namanya sebagai Fa Cup,bukannya seperti piala-piala lain yang telah ditukarkan nama piala tersebut kepada nama penaja. Mungkin sebab Piala FA ni piala tertua sekali agaknya mereka mengambil inisiatif untuk mengekalkan nama tersebut. Itupun nama penaja masih melekat lagi sekarang.Terpaksalah letak Budweiser FA Cup ataupun kalau yang dulu dipanggil E.ON FA Cup. Selamatlah ada hati perut lagi.Selamat.

Akhir kata, mungkin ada asasnya Ultras-ultras ni buat benda ni. Tak tahulah aku kalau mereka buat slogan ni hanya kerana mereka rindukan zaman Alfredo Di Stefano, Hugo Sanchez, Bernd Schuster,Eusebio,Puskas dan yang lelain tu. Aku tulis ni pun atas pandangan aku je. Kalau sama dengan pendirian mereka ni,ya Alhamdulillah.Ok lah, takat ni jelah kot nukilan aku. Malas aku nak taip panjang-panjang time-time sekarang ni.Nak tidor.Sekian.Salam 1 APCO buat semua.


..dan mungkin hanya kerana mereka rindukan bola Mitre rasanya..
 

2 comments: